Praktische tips, juicy verhalen en inside information direct in je inbox?
Schrijf je hier in.
Steeds meer hoor ik van onderzoekers dat ze benaderd worden door een verdoken verkoopsafdeling van media- of contentbedrijven om mee te werken aan een “dossier”, een “special” of andere.
Krijg je vragen over onderwerpen waar je geen expertise in hebt? Vrees je dat journalisten zullen oversimplifiëren? Voel je druk van externe opdrachtgevers? Wat nu?
Je moet die output van jouw onderzoek niet helemaal zelf ontwikkelen of verspreiden. Misschien (en zelfs: hoogstwaarschijnlijk) zijn anderen er zelfs beter in dan jou.
Speciaal voor jou maakte ik een checklist met enkele principes van communicatie die jou kunnen helpen om projectaanvragen te schrijven.
Jouw publiek houdt van een beetje imperfectie. Want dan herkennen ze zich tenminste in jou. “Oef, jij bent ook maar een mens zoals een ander!”
Wat als je jouw onderzoek beschouwt als een puzzelstukje van een hele grote puzzel? Wat is dan het verhaal van die puzzel?
Maak het abstracte concreet. Hoe dan? Maak het behapbaar. Maak het begrijpbaar. Maak het herkenbaar. Verspreid via jouw platformen. Zet dat in een planning.
Welke drempel, uitdaging of blokkade ondervind jij? En hoe ga jij die aanpakken en tackelen? Met andere woorden: hoe kan het wél?
Je leert er de allerbelangrijkste knepen van het communicatievak. En die knepen kan je toepassen op elk type onderzoek, in elke mogelijke discipline, elk type project, groot of klein, of je nu een introvert of extravert bent.