,

Hoe communiceren over complexe materie?

Keihard heb je eraan gewerkt. Lange uren, heelder dagen, opeenvolgende weken. En dan is dat ene rapport ein-de-lijk klaar! Eureka!

Maar euhm… wie gaat die hele brok willen lezen (buiten jouw overste of die twee nalezers)? Hoe ga je dat nu communiceren zonder jouw publiek murw te slaan? Of liever: hoe ga je dat communiceren zodat jouw publiek er écht iets aan heeft? Deze vraag mocht ik op mocht ik op 6 mei 2024 beantwoorden op het congres ‘Helden van Kortom vzw’.

Mijn grote boodschap was: maak het abstracte concreet.
Vier woorden die ik in vijf stappen ook hier uit de doeken zal doen.

1️⃣ Maak het behapbaar
Selecteer uit die brok 1 stukje content per keer. Kiezen lijkt verliezen, maar jouw publiek zal jou dankbaar zijn. Bv. 1 resultaat, 1 concept of 1 grafiek.


2️⃣ Maak het begrijpbaar
Plaats dat stukje content in een context: wat zijn het probleem, oplossing en voordelen ervan?


3️⃣ Maak het herkenbaar
Koppel dit stukje content aan de leefwereld van jouw publiek. Dat kan bijvoorbeeld via een anekdote, een sterk beeld, of ga met jouw publiek in interactie.


4️⃣ Verspreid via jouw platformen
Recycleer deze content en plaats het op jouw kanalen. Pas de vorm lichtjes aan naargelang het kanaal.


5️⃣ Zet dat in een planning
Herhaal stap 1 tot en met 4 om verschillende stukjes content te maken en giet die in een kleurrijke planning. Bijvoorbeeld elke maand focus je op 1 stukje content.


Succes ermee! En je weet me te vinden als ik met jou mag meedenken he

P.S. Wil je meer van dit? Mijn blik nodig? Eventjes iets aftoetsen? Laat eventjes een berichtje achter en ik kom bij je terug!