Communicatiestrategie

Communiceren: hoe pak je dat aan?

De goesting en motivatie om te communiceren over je onderzoek is er wel maar je voelt wat frustratie. Want: geen idee hoe eraan te beginnen.

  • Waar houd je best rekening mee?
  • Wat is er allemaal mogelijk?
  • Hoe kies je de juiste vorm, kanaal en stijl van communicatie?
  • Op welk moment naar buiten komen met onderzoek en hoe vaak?

Een communicatiestrategie to the rescue! Dat is een concreet plan met haalbare stappen. Je weet exact wanneer je wat moet doen en hoe.

Waar vind je de tijd?

Je vindt het zinvol en plezant om aan wetenschapscommunicatie te doen. En dat kost je zoooveel tijd. Je doet het bovenop al jouw andere taken als onderzoeker.

  • Wat als je gerichter zou kunnen communiceren? Enkel met hen die er écht toe doen?
  • Hoe kan het allemaal eenvoudiger en sneller?
  • Hoe kan je tijd besparen dankzij een warm netwerk?

We maken een concreet en realistisch stappenplan en zetten jouw warm netwerk in. Zo kan je focussen op wat echt belangrijk is. ‘Neen’ leren zeggen hoort daar ook bij. 🙂

Hoe geraak je aan publiek?

Je hebt best wat materiaal, inzichten en resultaten. Toch voel je je als onderzoeker gefaald omdat je er niet in slaagt om een groter publiek aan te trekken.

  • Wie zijn jouw doelgroepen precies?
  • Hoe en waar vind je ze? Wie contacteer je best en wanneer?
  • Hoe bereik je journalisten, beleidsmakers en andere belangrijke stakeholders?
  • Ben je best reactief of proactief?

Samen brengen we jouw doelgroepen en stakeholders in kaart. Zo weet je exact wie precies wat moet weten, vinden of doen.
Ook bekijken we hoe je die contacten best aanpakt. Met als resultaat: een warm netwerk.

Klaar om samen te werken?

  • test

    “Op zes maanden tijd zijn we gegaan van eigenlijk niks naar: goh, ze bellen mij. Het plan werkt.”

    Onderzoekscentrum Duurzame Industrie

Meer lezen over communicatiestrategie

  • Aanvraag schrijven?

    “Ik copy-paste gewoon de standaard ‘blabla’ in projectaanvragen”, zei de onderzoeker met een ietwat beschaamde ondertoon. Die had het over die belangrijke velden in projectaanvragen die peilen naar: ‘societal impact’, ‘outreach’, ‘dessimination’, ‘communication plan’ en consoorten. Wat doe jij met die velden? Copy-paste jij wat brokken tekst vanuit een vorige aanvraag? Is het iets in…

    Lees verder: Aanvraag schrijven?
  • Mijn ode aan imperfectie

    Straks om 10 uur breng ik voor de allereerste keer de workshop: ‘jouw onderzoek op Instagram’. Aan tien hogeschoolonderzoekeres. Olé! En weet je welke mijn favoriete slide van de Powerpoint presentatie is? Eentje met deze tekst: “doe het vooral niet perfect”. Heerlijk, deze gedachte. Toch? 🟡 Post beter dat ene toffe bericht op Instagram (misschien…

    Lees verder: Mijn ode aan imperfectie
  • Jouw onderzoek = 1 stukje van een grote puzzel

    Wat als je jouw onderzoek beschouwt als een puzzelstukje van een hele grote puzzel? Wat is dan het verhaal van die puzzel? Zou je dan meer geneigd zijn om te communiceren? Om die expertenrol op te nemen? Om dat opiniestuk toch te schrijven? Om die journalist deze keer wel terug te bellen?

    Lees verder: Jouw onderzoek = 1 stukje van een grote puzzel