Communicatiestrategie
Met je onderzoek wil je echt een verschil maken in de maatschappij.
En niet enkel met academische papers.
Maar hoe begin je eraan? Hoe geraak je aan een publiek? En kan het ook op een manier die bij jou past?
Geen tijd te verliezen aan communicatieacties die toch niets opleveren.
Communiceren: hoe pak je dat aan?
De goesting en motivatie om te communiceren over je onderzoek is er wel maar je voelt wat frustratie. Want: geen idee hoe eraan te beginnen.
- Waar houd je best rekening mee?
- Wat is er allemaal mogelijk?
- Hoe kies je de juiste vorm, kanaal en stijl van communicatie?
- Op welk moment naar buiten komen met onderzoek en hoe vaak?
Een communicatiestrategie to the rescue! Dat is een concreet plan met haalbare stappen. Je weet exact wanneer je wat moet doen en hoe.
Waar vind je de tijd?
Je vindt het zinvol en plezant om aan wetenschapscommunicatie te doen. En dat kost je zoooveel tijd. Je doet het bovenop al jouw andere taken als onderzoeker.
- Wat als je gerichter zou kunnen communiceren? Enkel met hen die er écht toe doen?
- Hoe kan het allemaal eenvoudiger en sneller?
- Hoe kan je tijd besparen dankzij een warm netwerk?
We maken een concreet en realistisch stappenplan en zetten jouw warm netwerk in. Zo kan je focussen op wat echt belangrijk is. ‘Neen’ leren zeggen hoort daar ook bij. 🙂
Hoe geraak je aan publiek?
Je hebt best wat materiaal, inzichten en resultaten. Toch voel je je als onderzoeker gefaald omdat je er niet in slaagt om een groter publiek aan te trekken.
- Wie zijn jouw doelgroepen precies?
- Hoe en waar vind je ze? Wie contacteer je best en wanneer?
- Hoe bereik je journalisten, beleidsmakers en andere belangrijke stakeholders?
- Ben je best reactief of proactief?
Samen brengen we jouw doelgroepen en stakeholders in kaart. Zo weet je exact wie precies wat moet weten, vinden of doen.
Ook bekijken we hoe je die contacten best aanpakt. Met als resultaat: een warm netwerk.
Klaar om samen te werken?
-
Referentie
“Op zes maanden tijd zijn we gegaan van eigenlijk niks naar: goh, ze bellen mij. Het plan werkt.”
Onderzoekscentrum Duurzame Industrie
Meer lezen over communicatiestrategie
-
Blog
Oprechte interesse in de ander
Lees verder: Oprechte interesse in de anderJij hebt geen perfecte uitleg over jouw onderzoek nodig. Wel oprechte interesse in de ander.
-
Blog
Jouw onderzoeksteam op sociale media: doen of niet?
Lees verder: Jouw onderzoeksteam op sociale media: doen of niet?Sorry (not sorry) aan de Mark Zuckerbergen van deze wereld. Want ik raadde al heel wat onderzoeksteams af om (nog) in te zetten op sociale media.
-
Blog
Zes kilo pizza
Lees verder: Zes kilo pizzaDeze keer kom ik niet met roze post-its en white board-stiften de ruimte binnen. Wel houd ik zes kilo heel warme pizza in mijn handen. Een evaluatiemomentje met de smaak van quattro stagioni.
Klaar om een boost te geven aan jouw communicatie en zo met jouw onderzoek het verschil te maken?
Je kan op verschillende manieren met me samenwerken. Zowel voor begeleiding op maat als trainingen en workshops in groep.
Voor teams en individuele onderzoekers
Een traject op maat
Samen zoeken we uit welke aanpak bij jou of jouw team past. Ik ben hier heel flexibel in. Elke samenwerking is daardoor een beetje anders.
Voor teams en individuele onderzoekers
Trainingen en workshops
Interactief, hands-on en met een authentieke Julie-vibe: leer bij over communicatiestrategie, storytelling of presenteren. Of misschien een ander topic? Meer weten?
Voor individuele onderzoekers
Online cursus
Je maakt een plan voor communicatie, helemaal op maat van jezelf en van jouw doelpubliek. In onze veilige community leren we van elkaar.