,

Doe het niet allemaal zelf

Phieuw, wat een geruststelling. Neen, je moet het écht niet allemaal zelf doen.

Je moet die output van jouw onderzoek niet helemaal zelf ontwikkelen of verspreiden. Misschien (en zelfs: hoogstwaarschijnlijk) zijn anderen er zelfs beter in dan jou.

In eerste plaats ben je onderzoeker, en geen fulltime content creator, app ontwikkelaar of uitgever, toch?

OK, maar hoe dan wel? Wel wel wel… enter: jouw warm netwerk!

Als je investeert in het opbouwen van een netwerk van relevante stakeholders, organisaties en mensen in jouw veld, dan is dat goud waard. Dat netwerk kan jou helpen.

Bijvoorbeeld:

🟡 Schrijf een gastblog of nodig jezelf uit op een podcast over jouw onderwerp. Ipv zelf een blog of podcast te starten die moeilijk van de grond komt.
🟡 Laat jou interviewen door die ene journalist die jou ooit heeft gemaild. Ipv drie uur te sleutelen aan een persbericht.
🟡 Werk samen met een uitgever om jouw app/tool te verspreiden. Ipv het gebruik van de app/tool na het einde van het project te zien kelderen.
🟡 Bied content aan voor andermans socialemediakanaal. Ipv zelf je tijd te steken in sociale media zonder interessante volgers.
🟡 Enzoverder enzovoort. Vraag het vooral eens aan de mensen in jouw relevante netwerk: “Hoe kunnen we elkaar versterken?”, “Wat is interessant voor jullie (publiek)? In welke vorm breng ik de inzichten zodat het past in jullie formats?”

Meer van dit soort energiebesparende inzichten lees je in mijn checklist voor nieuwe projectaanvragen. Handig voor als je binnenkort een nieuw project aanvraagt.

Veel succes ermee en met geruststellende groetjes,