Maak aub 🙏 niet dezelfde fout als mij

Tot in den treure toe. Als een echte missionaris verkondig ik dit. Elke keer opnieuw. Aan iedereen die het horen moet. ​

Behalve aan mezelf blijkbaar. Hoe stom kon ik eigenlijk zijn?

Waar gaat dit over? Wel: Als je mijn survey invulde in september 2023 heb jij op de ‘submit’-knop geklikt. Dan kreeg je dit te lezen: “Bedankt om 1 van die 50 toffe mensen te zijn. Je bent de max!”

That’s it. In mijn enthousiasme om jou de max te vinden, vergat ik iets héél belangrijk op die laatste pagina. Namelijk: een call to action. Geen link naar mijn website, geen mailadres om af te spreken nog meer cafeïne-verslaafd te worden, geen link naar mijn gratis stappenplan, geen icoon van LinkedIn of Instagram te bespeuren.

Ik wil dat jij beter doet dan mij.

Want als je mensen niets vraagt, gaan die ook niets doen. Dus simpelweg door de mensen te laten weten wat ze moeten doen, zullen ze ook handelen. (Niet iedereen gaat handelen, maar da’s helemaal OK) ​ Mijn call to action van dit bericht? Voeg aan elke communicatie die je doet een call to action toe (het is allemaal een beetje meta hier). Hoe groot of klein ook, hoe belangrijk of onbelangrijk ook, hoe formeel of informeel ook.

  • Bij elke post op sociale media.
  • In de beschrijving van jouw LinkedIn-profiel (piep maar eens bij mij hoe ik dat doe).
  • In élke presentatie, academisch of niet-academisch.
  • Op jouw wetenschappelijke poster.
  • In een gesprek met eender wie.
  • In elke mail.
  • Enzovoort… (echt waar, je kan dit in élke vorm van communicatie doen)

Wat moet die call to action dan wel zijn? Afhankelijk van waaraan jij als onderzoeker en/of je publiek nood heeft:

  • Uitnodigen voor een evenement.
  • Klikken op jouw recentste publicatie in dat flitsend/droog vaktijdschrift.
  • Deelnemen aan jouw survey.
  • Jou contacteren als ze met je willen samenwerken of iets bespreken.
  • Koffie drinken, gewoon omdat dat heel gezellig kan zijn.
  • Polsen of er animo is voor ’t een of ‘t ander.
  • Enzovoort… (het hoeft niet altijd academisch relevant te zijn).

Denk je nu: ik doe dit eigenlijk niet echt, zo’n call to actions toevoegen, maar ik zie het belang er wel van in? Maar hoe pak ik dat best aan? Hoe pas ik dat toe op mijn specifieke case en specifieke doelgroep?

Ik help je graag. Laat me even iets weten en we fiksen de call to actions van al jouw communicatie.

Ziezo, hiermee hoop ik dat jij niet dezelfde fout bega als mij. Succes ermee!

P.S. Voeg jij al een call to action toe aan elke vorm van communicatie die jij doet? Hulp bij nodig? Eén adres, namelijk de mijne! Ik help je graag.