Jouw onderzoeksteam op sociale media: doen of niet?

Sorry (not sorry) aan de Mark Zuckerbergen van deze wereld. Want ik raadde al heel wat onderzoeksteams af om (nog) in te zetten op sociale media 😊.

Hoe zit dat nu… Als onderzoeksteam inzetten of een of meerdere socialemediakanalen: doen of niet? Hier mijn ongezouten mening, gebaseerd op mijn bijna 14-jarige ervaring in wetenschapscommunicatie:

Wanneer ik sociale media voor onderzoeksteams zou afraden:

  • Als niemand in het team de verantwoordelijkheid wilt opnemen. Wie gaat dat onderhouden?
  • Het is toch een stiel apart. Is er expertise in het team? Als niet: think again!
  • Als het van bovenaf wordt opgelegd omdat het hip klinkt om op sociale media te zitten.
  • “Een keer iets posten als we nieuwe resultaten hebben.” Think again. De algoritmes zijn niet zo vriendelijk voor weinig consistentie.
  • Als er niet strategisch over werd/wordt nagedacht. De mensen die écht iets moeten weten, vinden of doen met jullie onderzoek: zijn die dààr op de socials op jullie aan het wachten? Echt?
  • Als het een blok is aan jullie been. “We ‘moeten’ nog posten deze week”. Think again!
  • Als er nul/nauwelijks interactie is en jullie zijn er al een jaar of meer zoet mee.
  • En zo kan ik nog even doorgaan.

Wanneer ik sociale media voor onderzoeksteams wél zou aanraden?

  • Als een sociaal medium deel is van een strategisch communicatieplan. Jullie weten perfect wat jullie ermee willen bereiken.
  • Als er tijd wordt vrijgemaakt, want ja: een deftige post maken vraagt gemakkelijk 30 minuten werk. Als het niet langer is.
  • Als twee of meer mensen in het team gemotiveerd zijn om het medium te onderhouden, er zelfs blij van worden, én erkenning krijgen voor de moeite die ze erin steken.
  • Als jullie een keer willen proberen, een keer uittesten wat het geeft. Doe maar, ik houd jullie natuurlijk niet tegen. Maar: evalueer en durf de stekker eruit te trekken als het niet van de grond komt.
  • Als jullie al een warme community hebben opgebouwd: dan is het wel de moeite om die te blijven onderhouden. Proficiat: jullie creëerden een eigen kanaal!
  • En zo kan ik nog even doorgaan.

Sociale media zijn megagoed in het samenbrengen van mensen rondom een topic. Het kan heel wat meerwaarde bieden. Ja ja.

Tegelijkertijd: de tijd die we aan sociale media spenderen kunnen we niet spenderen aan andere manieren van communiceren die strategisch meer geschikt zijn. Er zijn zovele andere manieren om het verschil te maken met jouw onderzoek. Welke lijken jou strategisch meer geschikt dan Instagram, Twitter of TikTok?

Mijn antwoord? Het hangt ervan af. Er is geen ‘one size fits all’. Wat voor jouw team, topic, toestand werkt, werkt niet voor een ander.

Denk je nu: “help! Moeten we nu wel of niet inzetten op de socials?” Laat van je horen als je hier verder over wilt babbelen (door eenvoudige reply op deze mail).

Met sociale groetjes

P.S. Onderzoeksteams op sociale media? Ik heb er zo mijn mening over. Benieuwd hoe ik dat voor jouw onderzoeksteam zie? Ik ben 1 klik verwijderd. Laten we verder babbelen.