Zou jij 6000€ betalen voor 3 minuten spreektijd in een totaal onbekend televisieprogramma? Of 9000€ betalen voor een artikel op het web?
Steeds meer hoor ik van onderzoekers dat ze benaderd worden door een verdoken verkoopsafdeling van media- of contentbedrijven om mee te werken aan een “dossier”, een “special” of andere.
Tegen duizenden euro’s. Dat zijn opmerkelijke praktijken, toch?
Deze werkwijze merk ik op:
- De onderzoeker krijgt een heel enthousiaste mail van een televisiemaker/content manager/andere. “Jouw onderzoek vinden we enorm interessant en zou passen in ons dossier/themauitzending/… over x”.
- De onderzoeker is natuurlijk gecharmeerd. “Oh, een journalist/televisiemaker vindt mijn onderzoek interessant!”
- Er vindt een kennismakingsgesprek plaats. Het onderzoek? Daar gaat het ineens niet meer over. Wel krijgt de onderzoekers een verkoopspraatje te horen.
- Het prijskaartje van de ‘samenwerking’ wordt geserveerd. Bijvoorbeeld: 3 minuten video voor € 5650, of 9000 € voor een artikel.
- De onderzoeker voelt zich naïef omdat die het niet had zien aankomen. En bedot omdat die eerste enthousiaste mail niets lost over de echte bedoelingen. En dan spreken we nog niet over de verloren tijd en mentale ruimte.
Ik wil je hier informeren & waarschuwen:
- Jouw onderzoek IS wel degelijk interessant.
- Jij hebt deze betalende praktijken niet nodig om zichtbaar te kunnen zijn.
- Advertorials en andere betalende content zijn nauwelijks effectief, want die lezen als verdoken reclame. We hebben er een neus voor.
- De reguliere media, vakmedia, kanalen van andere organisaties,… staan te popelen om jouw inzichten te horen en te brengen. Dat gebeurt dan wel via een andere werkwijze dan bovenstaande 😋. Hoe dan? Daarover meer in mijn podcast die ik binnenkort lanceer.
Bij deze ben je gewaarschuwd!
Met lieve groetjes van mezelf, soms op een paard.
P.S. Als onderzoeker kan je benaderd worden door bedrijven die jouw onderzoek alle aandacht en nuance kunnen geven. Dan wel tegen een prijskaartje van duizenden euro’s. Het kan ook anders. Binnenkort hoor je hoe in mijn podcast!