Hoe bereik je hét beleid?

Twee Barbies hield ik in de lucht.

Zo van die brunettes met nagelwitte tanden en benen die niet lijken te eindigen. Voor de gelegenheid hadden ze een donkerblauwe blazer en deftige broek aan.

Maar liefst 90 ogen staarden me aan 👀. “Ben jij een Debbie of een Celine?”, vroeg ik. Ongeveer 10 handen gingen omhoog bij Debbie. De rest hield hun hand omhoog bij Celine.

  • Debbie = Debbie Esmans = voormalig kabinetsmedewerker van de Vlaams minister van Media.
  • Celine = ikzelf = voormalig onderzoeker naar nieuws en media, aan de UAntwerpen.

De Barbies mochten voor een keer meedoen.

Via de plastieken poppen vertelde ik over de zesjarige samenwerking die ik als onderzoeker had met het kabinet Media. Dat was tussen 2010 en 2016. En dat samenwerken was nogal een proces. Gaande van: soms gefrustreerd zijn, elkaar niet helemaal begrijpen –> naar –> elkaar begrijpen, elkaar vertrouwen, constructief samenwerken en echt een verschil kunnen maken met onderzoek.

De boodschap van mijn sessie? In plaats van jezelf te blokkeren omdat contact leggen met ‘hét beleid’ onmogelijk lijkt, focus op:

  • Waarom wil je een beleidsmaker bereiken? Welk doel?
  • Wie wordt ‘jouw Debbie’, jouw specifieke gesprekspartner? Kijk verder dan dé minister en begrijp diens wereld & agenda.
  • Welke info heeft ‘jouw Debbie’ nodig? Denk in: probleem & oplossing.
  • Op welke manier breng je die info best? Ga voor persoonlijke, directe communicatie.

Dit lijstje van vier puntjes is héél kort door de bocht. Ik kan hier veel meer over vertellen. Laat me zeker weten als je ook eens Debbie en Celine in actie wilt zien. Dan regelen we dat.

Het gaat je goed!